top of page
  • Radu Farcaș

Student la Londra post-pandemie: ghid practic al vieții în timpul facultății


La o distanță de trei ani de zile, douăzeci și unu de examene finale, patru proiecte de cercetare și nenumărate ore de studiu, am decis să scriu acest articol ca o continuare a celui publicat anterior, în care îmi exprimam primele păreri despre alegerea de a studia matematică la o universitate de prestigiu din Marea Britanie, anume Imperial College London.

În momentul de față sunt în ultimul an de studiu, ce corespunde anului de master. Continui să îmi aleg cursuri din diferite zone ale matematicii, cel mai mult fiind interesat de analiză și de teoria probabilităților. Lucrarea de dizertație va fi din domeniul matematicii financiare, dorindu-mi să lucrez în această industrie ulterior.

Prin acest articol îmi doresc să scot în evidență atât avantaje, cât și dezavantaje ale deciziei de a studia în străinătate, precum și să ofer câteva sfaturi în ceea ce privește gestionarea vieții din perioada de studenție, care pe mine m-au ajutat să găsesc un echilibru. Când mă gândesc la anii care deja au trecut, cuvintele care îmi apar în minte sunt: corectitudine, oportunitate, dezvoltare, precum și sacrificiu și greutăți.

Un prim aspect pozitiv al experienței mele este cadrul academic bazat pe meritocrație, unde încercarea de a trișa la un examen sau la un coursework aduce automat exmatricularea, iar sistemul de notare ține cont de gradul de dificultate a examenului, prin creșterea sau scăderea tuturor notelor într-un mod proporțional (fenomenul de scaling). De asemenea, nu se pune problema de perfecțiune, deoarece 70% din nota totală este echivalentă cu calificativul de distincție, iar 60% reprezintă merit. Nota de trecere este de 40%. Calitatea cursurilor oferite este ridicată, iar profesorii sunt tineri, dedicați și înțelegători.

Când vine vorba de perspective de viitor, piața muncii din orașele mari europene oferă slujbe care nu sunt atât de întâlnite în zona Europei de Est. Imperial College afirmă faptul că în urma a șase luni de la finalizarea studiilor, peste 90% din studenții săi își găsesc un loc de muncă. Un alt aspect pozitiv este modul în care ești privit ca absolvent al unei facultăți precum Matematică sau Fizică. Comparativ cu perspectiva din spațiul românesc, unde studenții buni nu sunt motivați să studieze aceste științe exacte, iar o facultate precum Informatica ar arăta mai bine pe CV, în spațiul vestic lucrurile stau pe dos. În primul rând, este dificil să fii admis. La Imperial College concurența pentru Facultatea de Matematică este de 14 candidați pe loc. După absolvire, mulți angajatori caută abilitățile tehnice și modul de gândire logic dezvoltat prin cursurile de la un astfel de profil.

Pot spune că decizia de a studia în străinătate nu aduce beneficii doar pe plan profesional sau academic, cât și pe cel personal. Expunerea la o societate multiculturală, plină de idei atât de diferite, este o experiență unică de cunoaștere și descoperire de sine și ajută la conturarea propriei individualități. Activitățile din afara cursurilor, precum societățile studențești, oferă oportunități unde fiecare poate întâlni alți studenți care îi împărtășesc pasiunile sau poate încerca activități total noi: de la golf, la canotaj, la cor sau la practici budiste. Universitatea la care studiez oferă 360 astfel de cluburi și societăți.

Acum, trecând și la aspectele mai puțin plăcute, este o realitate faptul că există momente în care studenții care au decis să plece într-o țară străină pot resimți singurătate sau se pot simți descurajați. Mediul total nou, lipsit de familiaritate, deși este locul unde pot avea cea mai mare creștere, este, totodată, o provocare. Este nevoie de timp pentru a procesa schimbările mari și de a te obișnui cu noua viață. Acest lucru poate fi dificil când se întâmplă în același timp cu perioade stresante, în care, pe lângă obligațiile academice, există și nevoi precum a căuta un apartament de închiriat pentru noul an universitar, aplicații pentru un loc de muncă sau un internship și păstrarea unui echilibru în viața de zi cu zi. Pentru unii, distanța fizică față de familie, prieteni sau alte persoane importante din viața lor poate fi resimțită mai puternic.

Experiența mea ca student în Marea Britanie mi-a conturat câteva linii directoare, principii de viață, care au avut un rol important în asigurarea performanței academice în primii trei ani de studiu și care m-au ajutat să îmi mențin nivelul de sănătate fizică și psihică.


Constanța este calea către succes


Un lucru fundamental în parcursul meu a fost faptul că am învățat constant. Deși cursurile nu au fost obligatorii, am participat activ și cu interes. Când ajungeam acasă sau în următoarele zile, îmi sintetizam notițele și încercam să fac fișele de probleme. În momentul în care erau publicate soluțiile, stăteam cu ele în față până le înțelegeam. Astfel, înainte de examenele finale mai trebuia doar să mai trec prin sintetizările făcute anterior și prin fișele de probleme care deja îmi erau cunoscute. Astfel, am reușit să obțin la majoritatea examenelor calificativul de distincție și nu am luat la niciun examen un calificativ mai mic decât merit, nepunându-se vreodată problema de restanță.


Facultatea nu este doar facultate


Deși volumul de muncă poate fi ridicat, este important de realizat faptul că nu este vorba doar de cursuri și de examene, cât și de o perioadă cu un grad ridicat de libertate, relativ puține responsabilități, în care e mai ușor să accepți schimbări și experiențe noi. De aceea, organizarea programului astfel încât să includă activități culturale, sociale și timp liber este esențială.


Perioada studenției înseamnă și descoperire de sine


Lucrul meu preferat din toată experiența de a fi student în Londra a fost faptul că am reușit să descopăr pasiuni noi, să văd ce îmi place cu adevărat, să renunț la jumătate dintre ele fără vreun sentiment de regret. În primul an, dezvoltasem un interes pentru strategiile din cadrul jocului complex de poker și pentru literatura britanică. În anul al doilea, am început să învăț diferite rețete pentru cocktailuri și am descoperit filmele noir de la jumătatea secolului 20. Anul trecut am fost atras de caligrafie și de înot. Pe lângă descoperirea hobby-urilor cu care îmi ocup timpul, am reușit și să găsesc valorile, principiile și credințele care mă reprezintă.


Alimentația echilibrată face minuni


Ca orice student, am avut perioade în care mă lamentam cu faptul că am atât de multe de făcut și îl foloseam ca pe o scuză să mănânc haotic și prost. Este mult mai simplu să gătești o porție de paste în 15 minute sau să dai comandă de fast food, decât să cauți o rețetă nutritivă, să mergi la cumpărături și să petreci următoarele două ore în bucătărie. Și totuși, nu am ales a doua variantă decât recent, dar când am făcut-o, am putut să observ o schimbare în calitatea somnului, în gândurile pe care le am și în pofta generală pentru viață.


Nopțile albe nu fac decât rău


Un lucru pe care l-am auzit în rândul studenților este fenomenul de a nu dormi cu câteva nopți înaintea unui examen mare sau a sacrifica somnul prin alte modalități. Pe termen lung, am sesizat că studenții care au un echilibru din punctul de vedere al odihnei sunt cei care au rezultatele mai bune și care au puterea de concentrare și memoria mai dezvoltate. Din propria experiență, recomand păstrarea nu numai a aceleiași ore de trezit, cât și a aceleiași ore pentru mersul la somn, inclusiv în weekend. De asemenea, ideal ar fi ca ora de culcare să nu fie foarte târzie.


Mens sana in corpore sano


La fel de important ca și alimentația este și sportul. Ambele ajută la îmbunătățirea stării generale și a productivității. Indiferent că este vorba despre sport în echipă, o sesiune de înot sau o lecție de aerobic, a ieși din casă și a schimba tiparul de a sta toată ziua pe un scaun în fața unui calculator face o diferență mare.


Nu uita de echilibrul emoțional


Deși l-am lăsat ca pe un ultim sfat, îl consider cel puțin la fel de important ca pe primul. Trecând printr-o multitudine de experiențe noi, este o normalitate să trecem și printr-un spectru larg de emoții; fie că e vorba de bucurie, de furie sau de anxietate. Reprimarea acestora nu este niciodată soluția, iar a fi înțeles și a fi validat sunt necesități fundamentale ale unei ființe umane. De aceea, fiecare are nevoie să aibă în jurul său nu numai persoane cu care poate întreține legături superficiale, cât și persoane cu o anumită deschidere, care au capacitatea și dorința de a asculta. Sentimentul de singurătate și cel de lipsă a apartenenței pot duce la izolare și depresie. De aceea, e nevoie să conștientizezi că nu ești singur, că este normal și în regulă să simți anumite experiențe mai intens și să știi unde să cauți sprijin; fie că este într-un prieten apropiat, într-un membru al familiei sau în serviciile de consultanță oferite de unele universități.

Aflându-mă la câțiva ani de la momentul în care a trebuit să iau o decizie mare în legătură cu viitorul meu, alegerea unui profil și a unei universități și văzând totul cu alți ochi, nu regret drumul pe care am ales să merg, chiar dacă nu a fost ceea ce mă așteptam inițial. Dacă aș fi pus din nou în fața aceleiași alegeri, nu aș schimba nimic. Fiecare experiență a avut rolul de a mă modela și și-a pus amprenta asupra personalității mele. Nu pot să spun decât că aștept cu optimism să văd ce îmi rezervă viitorul…


Radu Farcaș, absolvent al Colegiului Național, olimpic la matematică, promoția 2020, este, în prezent, student la Matematică și Statistică, la Imperial College London, Marea Britanie

574 views
bottom of page