top of page
  • Paula Ciobanu, Teodora Mocanu

Proiect Erasmus+ “Siguranța și Informarea pe Internet”

“Siguranța și Informarea pe Internet”

-Malaga-


I. Introducerea proiectului





Am avut plăcerea să mergem în Spania cu ocazia proiectului Erasmus+ “KISS- Keep it Sociable and Safe” din cadrul asociației nonguvernamentale GEYC Community. În cadrul activităților ne-am dezvoltat pe plan informațional pe tematica cyberbullying, prin intermediul unor workshop-uri, teambuilding-uri și proiecte de echipă. Cu prilejul acestora am avut șansa să ne cunoaștem mai bine cu ceilalți participanți din Spania, Italia, Polonia, Ungaria si Bulgaria, niște oameni deosebiți cu care încă suntem în strânsă legătură.

În acest articol vă vom prezenta experiențele noastre culturale, turistice și educaționale din Cuevas Bajas, în decursul celor nouă zile petrecute acolo.


II. Atracții turistice


Unul dintre remarcabilele monumente istorice și culturale pe care Malaga le are de oferit turiștilor este, cu siguranță, Catedrala “La Manquita”. Este unul dintre cele mai impresionante temple renascentiste andaluziene, construită în anul 1782 la ordinul monarhilor catolici. Deși construcția acesteia este incompletă până în prezent, am fost profund impresionați de grandoarea sa și ne-am bucurat de privilegiul de a fi cazați vizavi de aceasta. Pe lângă arhitectura spectaculoasă, am avut parte și de o grădină publică denumită “Muzeul în aer liber al Catedralei din Malaga”, care conține o colecție de sculpturi realizate de Jorge Rando.


Casa memorială Picasso Se cunoaște cât a iubit Picasso Spania și mai ales locul copilăriei sale, Malaga, dedicându-și multe opere spațiului natal.

Imediat cum am ajuns în Malaga am decis împreună că trebuie neapărat să cunoaștem cât mai mult din această mare personalitate, fiind o oportunitate poate unică în viață.

Astfel am avut privilegiul de a vizita casa memorială Picasso, o experiență complet unică și de neuitat. Întreaga atmosferă nu a fost neapărat de muzeu, ci mai mult un cămin, un acasă al pictorului. La intrare am primit fiecare un dispozitiv la care puteam asculta povestea fiecărei camere și a fiecărei opere de artă. Este incredibil să ai oportunitatea de a călca pe urmele lui Picasso și de a privi cum fiecare cameră prinde viață și fiecare operă relevă câte o părticică din sufletul pictorului.


Picasso – “The Bull” (1945) A fost fără doar și poate cea mai fascinantă operă și pot spune că a avut un impact deosebit asupra stării mele în acel moment și chiar și în momentul în care scriu acest articol. Cu greu mi-am putut dezlipi ochii de pe această operă, simțind nevoia de a rămâne și a o privi în continuare.

De o profunzime rară sunt citatele înscrise pe pereți, pe care nu le voi uita niciodată. Pot spune că m-au emoționat cu adevărat, mai ales prin faptul că înainte de această experiență, Picasso pentru mine era o figură marcantă într-adevăr, însă distantă, de care nu eram atașată sau despre care să fi avut multe informații personale.

De asemenea, o cameră a fost complet dedicată povestirii copilăriei acestuia, având oportunitatea de a vedea poze cu el copil, cu părinții și chiar și articole de îmbrăcăminte.



O poveste fascinantă de la începutul vieții sale este că, în momentul în care s-a născut, a fost aproape declarat mort, însă unchiul său, care era medic, l-a resuscitat suflându-i în față fum de trabuc.




III. Interacționând cu localnicii din Cuevas Bajas




Plecarea din Malaga pentru a ajunge în Cuevas Bajas inițial m-a întristat profund, fiind fermecată de frumusețea acestui oraș și de personalitatea localnicilor, însă nu am fost dezamăgită de splendidul sat. Nu pot compara cu nimic în lume experiența trăită în acest loc, simțind că astfel chiar am cunoscut Spania, cum nu am cunoscut-o vizitând Madrid și Barcelona. Experiența este fundamental diferită, de la mâncarea gătită de către o familie spaniolă la faptul că localnicii vorbesc doar limba natală și până la “siesta”, timpul de odihnă (14:00 – 17:00), în care toate magazinele sunt închise.

Am avut posibilitatea de a interacționa cu diferiți localnici și de a descoperi cât mai mult din Cuevas Bajas, printr-o activitate de Treasure Hunt pe care o port și acum în suflet și care ne-a apropiat extrem de mult ca echipă, interacționând în același timp cu diferite culturi, într-o echipă fiecare membru fiind din altă țară.

Pe tot parcursul proiectului s-a pus accentul pe interacționarea cu cât mai multe culturi și, de aceea, în multe activități întreprinse echipele erau formate încât să nu fim niciodată prea mulți din aceeași țară. Datorită acestui lucru am format prietenii care până și acum, după încheierea proiectului, s-au menținut, amintindu-mi cu drag de momentele petrecute împreună.


IV. Ghidul și prezentarea Workshop-ului


Însă proiectul nu a constat numai în vizite și în activități distractive în echipe, ci zilnic aveam de lucrat la un ghid al siguranței pe internet, care să cuprindă tot ce este legat de acest subiect. Pentru a realiza cât mai cuprinzător acest ghid, am avut zilnic lecții despre acest subiect, unele predate chiar de persoane care lucrau cu asociații specializate.



O altă activitate la care a trebuit cu adevărat să ne documentăm și să lucrăm a fost ziua de prezentat un workshop. Pot spune că aceasta chiar m-a forțat să ies din zona de confort și, de asemenea, că nu este ușor să ții liber un astfel de workshop pentru patruzeci de oameni și să pregătești activități pe care după aceea să le explici. Cu toate acestea, sunt recunoscătoare pentru oportunitatea de a-mi dezvolta abilitățile și de a învăța că a ține un atelier este foarte diferit de a ține o prezentare și sunt sigură că această experiență mă va ajuta în viitor.




În fiecare atelier și activitate interacționam cu toții, fără niciun fel de judecată sau izolare. În mijlocul acestor oameni ne-am simțit ca într-o mare familie.




V. Cross-cultural Night


În cadrul proiectului am avut și bine-cunoscuta activitate “Intercultural night”, în care am avut prilejul să descoperim aspecte despre cultura, limba și istoria fiecărei țări participante (Spania, Italia, Bulgaria, Polonia și Ungaria). În această parte pot spune că ne-am apropiat deosebit de mult, întrucât la sfârșitul fiecărei prezentări s-au servit mâncăruri și s-au învățat dansuri tradiționale. Toată lumea stătea împreună și deși unele dansuri erau complicate, fiecare dintre noi avea zâmbetul pe buze.

Această parte a proiectului a fost, cu siguranță, preferata mea. Nu puteam prezice ce se va prezenta în fiecare seară, întrucât echipele aveau modul lor original de a-și desfășura activitățile. Imprevizibilitatea a fost un factor care îți menținea constant atenția precum și spiritul de competitivitate pe care îl ofereau jocurile de Kahoot care îți testau cunoștințele acumulate.


Spania




România




Ungaria




Polonia




VI. Concluzie


Experiența în Erasmus a fost una despre care pot spune că mi-a rămas în suflet. Nu mă așteptam ca la sfârșitul acesteia să realizez o conexiune atât de profundă cu oamenii cu care am lucrat și am trăit experiențe atât de frumoase în doar nouă zile. Înainte să particip într-un astfel de proiect, am auzit numai de la prieteni povești care păreau oarecum distante și pe care le înțelegeam, dar nu într-o măsură în care să pot să le împărtășesc sentimentele. De abia în timpul proiectului și mai ales la sfârșitul acestuia am putut simți cu adevărat ce mi-au descris ei și mi-am dat seama că este o experiență cu totul extraordinară.


Personal, dar și din discuțiile cu ceilalți membri participanți, am putut simți un anumit grad de confort, în măsura în care, deși timpul a trecut atât de repede, părea că am trăit o viață acolo. Și am certitudinea că acesta este și efectul dorit într-un astfel de proiect: să te simți de parcă, deși ai un “acasă” care te așteaptă înapoi în țara ta, în același timp ai construit, în paralel, un alt “acasă” alături de persoanele unice pe care le-ai cunoscut acolo.


Paula Ciobanu și Teodora Mocanu, clasa a XII-a E

40 views
bottom of page