top of page
  • Participanți Erasmus

Experiențe Erasmus: ,,You are the World, Choose to make a Difference”

Profesor coordonator, Cătălina Rusu:


În perioada 17-24 mai 2024, 9 elevi ai Colegiului Național Iași, alături de 3 profesori însoțitori, au luat parte la o întâlnire transnațională în cadrul proiectului Small Scale Erasmus+, ,,You are the World, Choose to make a Difference”. Mobilitatea a fost organizată de școala coordonatoare, College Climatique et Sportif Pierre de Coubertin din Font Romeu, Franța.

Scopul principal al întâlnirii  a fost promovarea unor soluții pentru prevenirea fenomenului de bullying şi a inegalității de gen. Programul a fost unul extrem de provocator, dens și relevant în raport cu obiectivele stabilite. Activitățile au urmat trei direcții principale: activități de tip outdoor, activități de cunoaștere și comunicare interculturală și activități de învățare derulate prin metode non-formale în interiorul școlii.

Dintre activitățile de tip outdoor (învățare în afara clasei) menționăm: vânătoare de comori (treasure hunt), desfășurată în Collioure, prezentarea Cetății Collioure de către elevii francezi, vizită de studiu la centrala solară de la Odeillo, activități motrice de tip biatlon etc.

Pe durata mobilității s-au desfășurat și activități de icebreaking, ateliere etnografice ce au cuprins dans și muzică tradițională românească și franceză, seara petrecută cu familiile elevilor francezi, toate acestea contribuind la o comunicare interculturală autentică.

Programul a constat și în numeroase activități derulate în cadrul College Climatique et Sportif Pierre de Coubertin, precum activitate de redactare a articolelor din revista de proiect, pregătirea și înregistrarea scenetelor ce își propun să combată bullying-ul și orice altă formă de violență și de discriminare, prezentarea privind sistemul de securitate din școlile franceze( programul anti bullying “pHARe), expoziția de postere și activitățile susținute de membrii asociației Europe Direct Axate pe drepturile femeilor, cunoașterea valorilor și a diversității din Europa.

Proiectul „You are the World, Choose to make a Difference” (Erasmus+, 2021-2-FR01-KA210-SCH-000048017) a reprezentat mult mai mult decât un simplu schimb cultural între participanți. Acesta a fost o oportunitate valoroasă de a construi relații de colaborare solide și durabile, având ca scop principal combaterea bullying-ului și a inegalităților de gen. Prin activitățile desfășurate, elevii au fost implicați în discuții și ateliere menite să sensibilizeze și să educe în privința acestor probleme sociale critice. Proiectul a încurajat parteneriatele și cooperarea între tinerii din diferite culturi, promovând înțelegerea diversității. Astfel, elevii nu doar că și-au extins orizonturile culturale, dar au și dobândit abilități esențiale pentru a contribui activ la o societate mai justă și echitabilă.


Jurnal de mobilitate


Duminică - 19 mai 

Data de 19 mai marchează începutul mobilității noastre la Font-Romeu. Am fost cu toții entuziasmați să ne reîntâlnim cu prietenii noștri din Franța care ne-au întâmpinat călduros dimineață. Activitățile la care am participat astăzi s-au concentrat pe dezvoltarea abilităților noastre sociale și pe capacitatea de a comunica eficient într-o limba străină. Am vizitat un oraș-port de pe coasta de sud-est a Franței, Collioure. Ne-am împărțit în grupe și am participat la un treasure hunt. Activitatea a fost atât interactivă cât și educativă, oferindu-ne oportunitatea de a descoperi Collioure pe cont propriu. După vânătoarea de comori, ne-am regrupat și am mers împreună la un restaurant cu specific catalan unde am încercat diverse preparate locale.

Următoarea activitate a constat în vizita unui castel, de unde am admirat arhitectura și priveliștea din mai multe puncte ale cetății. De asemenea, am aflat numeroase informații diversificate despre istoria Franței din prezentările pregătite de corespondenții noștri francezi. După o zi dinamică și încărcată de activități, am avut ocazia de a ne bucura de plajă, relaxându-ne și interacționând cu partenerii noștri francezi. Câștigătorii treasure huntului au primit un joc pe care am putut să-l jucăm împreună. A fost o zi pe cât de solicitantă pe atât de plăcută și interesantă!


Tudor Cionca, XI A



Luni - 20 mai 

Începutul zilei de luni, 20 a fost dedicat biatlonului. Instructorii ne-au arătat cum să folosim armele cu aer comprimat și ne-au explicat regulile de siguranță. Mai întâi, ne-am împărțit în 7 echipe a câte 3 elevi. Am început cu exerciții de tragere mai ușoare, apoi am putut participa în competiții cu grupele formate anterior. În cele din urmă am combinat trasul cu alergatul într-o ștafetă. Ne-am distrat foarte mult învățând despre un sport nou împreună cu prietenii noștii francezi. După ce am avut masa de prânz la cantina liceului gazdă, am participat la un tur ghidat al instituției. Acesta a inclus vizitarea laboratorului de științe, cancelariei și a altor săli specializate. Totodată, am vizitat și căminul în care stau elevii care nu locuiesc in Font-Romeu.

Mai târziu am lucrat la revista proiectului prin formarea unor echipe internaționale și am scris despre activitățile făcute în această zi. La finalul zilei, am participat la o petrecere tematică care a inclus dansuri tradiționale franceze și românești. După o cină copioasă, seara s-a încheiat cu doi elevi, unul român și unul francez, care ne-au încântat cu talentele lor din aria muzicii. Am învățat despre culturile celorlalți si ne-am distrat de minune împreună cu elevii din școala parteneră.


Miruna Onofrei - X A, Ioana Dumitrescu - X B



Marți - 21 mai

 

Marți, 21.05.2024, a marcat a treia zi în Font Romeu și, implicit, a treia zi de proiect Erasmus+. Ziua noastră a început într-un mod simplu cu o revizuire a paginilor de revistă pe care le-am creat cu o zi în urmă. După aceasta am avut oportunitatea de a ne întâlnii cu directorul adjunct a instituției de învățământ. Am realizat câteva schimburi de cuvinte și ne-am exprimat gratitudinea și uimirea referitor la școală și oportunitatea de a ne fi parteneri. Următoarea activitate a fost o prezentare din partea consilierului școlar despre metodele create în Franța pentru a combate bullying-ul în școală. Doamna ne-a spus cum aceasta preia situația și ne-a arătat procentajul de agresori care și-au asumat faptele și s-au schimbat. Cu toții am rămas șocați și plăcut uimiți și ne-am gândit cum am putea implementa și noi această metodă.

După prezentare am făcut un tur ghidat al corpului sportiv unde partenerul francez s-a mândrit cu totalitatea echipamentelor și a materialelor puse la dispoziție pentru elevii săi. Masa de prânz a fost delicioasă. Am avut de ales între orez cu ciuperci și paste cu legume, iar la desert am avut mousse de ciocolată sau cafea. După-amiază am avut onoarea de a interacționa cu 2 oameni minunați și dedicați ce reprezentau Uniunea europeană. Aceștia au pregătit câteva jocuri și prezentări pentru noi, prin care am putut să învățăm mai multe despre Uniunea Europeană și respectiv drepturile femeii în UE. După ce cei doi invitați ne-au părăsit cu zâmbetul pe buze am continuat cu activitățile programate. Ziua petrecută la școală s-a încheiat cu un mic kahoot și o friză despre drepturile femeii pentru România și Franța.

Seara noastră s-a încheiat cu o cină în familie, ce a fost o oportunitate extraordinară, pentru noi, pentru a învăța despre cultura franceză și stilul liniștit de viață. Ne-am jucat jocuri, am cântat și am strâns mai tare relațiile de prietenie deja existente. Mâncarea a fost extraordinară și toți copiii români au fost încântați cu experiența avută. Ne-am întors la hotel și am început să ne pregătim pentru următoarea zi de proiect cu forțe proaspete și o odihnă bună.


Andrei Ioniță, XI A



Miercuri - 22 mai

 

Am început ziua cu o vizită la centrala solară de la Odeillo, unde am beneficiat de un tur ghidat al întregii instalații, atât în exterior, cât și în interior. Ni s-au oferit informații detaliate despre principiile de funcționare ale centralei, care utilizează un ansamblu complex de oglinzi reflectorizante pentru a capta și redirecționa razele solare către o serie secundară de oglinzi dispuse într-o configurație parabolică. Acest sistem generează temperaturi extrem de ridicate, fiind destinat cercetării științifice avansate. Centrala solara de la Odeillo a adus contribuții semnificative în domeniul energiei solare și al aplicațiilor acesteia, continuând să joace un rol esențial în dezvoltarea tehnologiilor solare și în abordarea provocărilor legate de energia regenerabilă și schimbările climatice.

Ulterior, ne-am deplasat la școală pentru a colabora la elaborarea schițelor proiectului împreună cu echipa franceză, în vederea realizării unor filmări. În continuare, am vizitat orașul spaniol Puigcerdà, situat în proximitatea graniței. Vizita a debutat cu o plimbare prin Parcul Schierbeck, unde am avut ocazia să observăm diverse specii de rațe, gâște și lebede. Apoi ne-am împărțit în grupuri mixte de elevi români și francezi și am continuat explorarea centrului orașului. Unii dintre noi au profitat de oportunitatea de a achiziționa suveniruri, în timp ce alții au savurat deserturi tradiționale în cafenelele locale. În cele din urmă, ne-am reunit pentru a lua masa la un restaurant tradițional cu tapas, unde am degustat preparate variate, precum Patatas Bravas și Pan con tomate. După o zi încărcată de activități diverse și interactive ne-am luat la revedere de la partenerii noștri francezi și ne-am întors la hotel pentru a ne pregăti pentru o nouă zi.


Antonella Malfara - XI D



Joi - 23 mai 


Joi, 23 mai, a marcat a cincea zi în Font-Romeu și proiectul Erasmus. Am început ziua îndreptându-ne către școală pentru a prezenta scenetele la care am lucrat anterior. În sala de festivități au început apoi reprezentațiile. Prima echipă a prezentat o scenetă despre bullying-ul în școală, a doua s-a concentrat pe cyberbullying, iar a treia a oferit o perspectivă externă. După ce am prezentat scenetele mai multor clase, au fost acordate premii. Ne-am mutat apoi în sala de   calculatoare pentru a continua și a finaliza revista proiectului. După aceea, am luat prânzul la cantina școlii și ne-am mutat în sala de conferințe pentru ceremonia de premiere, unde toți elevii care au participat la proiect, împreună cu profesorii, și-au primit diplomele. După ceremonie, ne-am luat rămas bun, am făcut câteva fotografii de grup pentru a ne aminti de acest proiect frumos și ne-am îndreptat înapoi către hotel.


Iarina Lesenciuc, X A

78 views

Comments


bottom of page