top of page
  • Prof. Mihaela Țurcănașu, Alina Vițel, Miruna Stratone, Matei Ciobanu, Tudor Ungureanu

Colegiul Naţional Dezbate: un vis, o împlinire, o speranţă


- un vis...

Pentru mine clubul de dezbateri reprezintă un vis, o împlinire, o speranţă. În căutare de noi soluţii care să îi sprijine pe elevi în efortul de a se autodepăşi, am visat să pun bazele unui club de dezbateri academice imediat ce am venit la Colegiul Naţional. Pentru că aveam experienţă în accesarea de finanţări europene, visul a luat forma unui proiect Erasmus+, care să ofere sprijinul material necesar organizării unor competiţii de dezbateri academice la nivel internaţional. Eram convinsă în 2016 că voi reuşi, că voi putea să îmi însuşesc suficiente informaţii despre mişcarea de dezbateri academice şi să le transpun în formatul unui proiect european... şi m-am înşelat; proiectul nu a fost finanţat. Am fost dezamăgită? Da! Înfrântă? Nu!


- o împlinire…

În noul an şcolar, 2016-2017, am continuat să mă apropii de mişcarea de dezbateri academice, am rescris formularul de proiect prin care propuneam înfiinţarea unui club de dezbateri academice în Colegiul Naţional şi participarea a câte două echipaje la patru competiţii internaţionale (alături de echipaje din Portugalia, Croaţia şi Germania). Visul s-a împlinit: proiectul a fost unul de succes, la toate competiţiile echipajele CN Dezbate au fost învingătoare. S-a format o echipă de profesori şi de elevi care au sprijinit activitatea clubului, primii paşi bucurându-se şi de sprijinul asociaţiei de dezbateri academice din zona Moldovei, C.D.A.I.S. (actualmente A.C.O.R.D.). Am participat la diferite competiţii pe plan local („Alege să contezi!” 2016, 2017, 2018, 2019), regional (D.A.M.O. 2019, 2020) şi naţional (Forumul Naţional de Dezbateri Academice: 2018, 2020; Saint George: 2019, 2020; Pache Open, Chrom Open, Tinerii Dezbat, Tandem etc.). Mişcarea de dezbateri s-a consolidat, îmbrăcând şi aspectul unui curs opţional de dezbateri, oratorie şi retorică ales de elevi în 2018-2019.


- o speranţă...

Toate aceste participări au însemnat muncă de documentare, de pregătire la club, de arbitraj, deplasări, chiar şi eforturi financiare, dar rezultatele nu au întârziat să apară: elevi mai încrezători, mai bine informaţi, cu un discurs structurat şi speranţă că pot fi şi mai buni!

Anul 2020 a găsit un club de dezbateri puternic, o comunitate a debateri-lor de la Colegiul Naţional ce s-a mulat rapid pe noile realităţi şi a continuat să îşi desfăşoare activităţile de pregătire online, să participe la competiţii şi să obţină rezultate. Îi felicit pe toţi cei peste 20 de membri ai clubului pentru dedicarea şi efortul depus şi le mulţumesc celor trei antrenori secunzi ai clubului, Alina Viţel, Miruna Stratone şi Maria Alexoae, pentru implicarea în activitatea clubului.

2021 vine cu speranţa revenirii la activităţile faţă în faţă şi a implicării membrilor clubului de dezbateri în activitatea competiţională şi în organizarea de competiţii proprii.


Prof. Mihaela Ţurcănaşu

 

„...reușesc să transmit ceea ce gândesc într-un mod mult mai percutant, să îi înțeleg pe ceilalți și să mă fac înțeleasă ...”


Pășirea mea în lumea dezbaterilor a fost, inițial, una neasumată. Nu știam ce reguli scrise și nescrise are comunitatea căreia îmi propuneam să mă alătur, nu îmi putea garanta nimeni și nimic că am sau nu „stofă de debater”. Dar, ajungând la concluzia că are la bază un concept extrem de provocator, acela că, apelând la verbalizarea propriilor idei, pot avea un aport fie semnificativ, fie dezastruos, mi-am dat seama că, având acea doză evidentă de risc, mă va atrage cu siguranță. Pe deasupra, într-un meci de debate și în timpul de pregătire care îl precedă, nu contează doar „parierea” pe propriile abilități, rafinarea lor, ci și compatibilitatea dintre membrii echipei, dacă reușim sau nu să fim/ajungem pe aceeași lungime de undă.

De trei ani, de când fac parte din clubul de dezbateri al Colegiului Național, simt că reușesc să transmit ceea ce gândesc într-un mod mult mai percutant, să îi înțeleg pe ceilalți și să mă fac înțeleasă depunând mai puține eforturi. Alternând calitatea de debater cu cea de arbitru, am ajuns la concluzia că frumusețea convorbirii nu stă doar în conturarea propriei opinii, ci și că, pentru ca unei înșiruiri de monologuri să-i ia locul comunicarea veridică, ascultătorii au datoria să-și educe disponibilitatea, să lase deoparte propria viziune și să o îmbrățișeze pe cea care le este expusă.

Încercând să trag o linie, o linie care sper să nu fie/devină una definitivă, comunitatea de debate, căreia m-am alăturat sub îndrumarea doamnei profesoare Mihaela Țurcănașu, m-a responsabilizat, m-a învățat să fiu mai calculată atunci când formulez, fie și în minte, un punct de vedere și să înțeleg de ce percepția opiniei publice a fost, este și va rămâne profund volatilă.


Alina Vițel, clasa a XII-a E

 

„...dezbaterile sunt cea mai mare pasiunea a mea..”


Fac parte din National College Debate Club (Colegiul Naţional Dezbate) de peste doi ani, doi ani în care am reușit să îmi dezvolt enorm capacitățile de vorbit în public și de susținere a unor idei prin argumente valide, să îmi fac prieteni din comunitate și să am o cultură generală solidă, obținută prin ore întregi de research pentru competiții. Clubul a însemnat pentru mine mai mult decât un loc în care am învățat tehnici de captare a atenției auditoriului sau de claritate în exprimare, fiind în același timp un loc unde mi-am făcut prieteni și care mi-a oferit posibilitatea să fiu la curent cu toate domeniile actuale.

De peste doi ani, dezbaterile sunt cea mai mare pasiunea a mea și motivul pentru care am ales să mă implic civic în diferite asociații de tineret. Moțiunile și discuțiile pe care le-am avut cu ceilalți debateri m-au făcut să realizez că societatea are nevoie de o schimbare și că noi, tinerii informați și cu idealuri mari, putem să o garantăm dacă lucrăm împreună.

În tot acest timp, am participat la peste 10 competiții, cum ar fi Saint George, Forumul Național de Dezbateri Academice și Pache, unde am avut oportunitatea să cunosc persoane noi și să-mi perfecționez tehnica, deși unele dintre ele au însemnat doar să accesez un link de Zoom.

În concluzie, National College Debate Club este, a fost și va fi mult mai mult decât o activitate extrașcolară. Este motivul pentru care am reușit să îmi înving frica de vorbit în public, motivul pentru care mă exprim fluent și sunt spontană în timpul meciurilor de dezbateri, dar și în viața de zi cu zi.


Miruna Stratone, clasa a X-a A

 

„...Vorbitul în public, una dintre cel mai des întâlnite frici, s-a transformat treptat, pentru mine, într-o nevoie de a-mi exprima ideile, de a mă face auzit și înțeles..."


Abilitatea de a vorbi în public, capacitatea de a-mi exprima pertinent opinia și încrederea în sine, sunt doar câteva dintre lucrurile pe care am reușit să le dezvolt în ultimii doi ani de activitate în cadrul National College Debate Club. Însă clubul de dezbateri nu a reprezentat numai o oportunitate de a mă dezvolta pe plan personal, ci și de a cunoaște oameni noi, de a ieși din zona de confort și de a descoperi lumea din jurul nostru și problemele acesteia prin diferitele moțiuni abordate.

Vorbitul în public, una dintre cel mai des întâlnite frici, s-a transformat treptat, pentru mine, într-o nevoie de a-mi exprima ideile, de a mă face auzit și înțeles. Odată cu aceasta, în mod firesc, a apărut și o dorință imperativă de a-mi lăsa amprenta asupra lumii și de a găsi soluții la principalele probleme ale societății moderne. Cu timpul, prin cercetarea continuă și amănunțită a temelor abordate, cultura mea generală s-a extins în multe domenii extrașcolare, dar totodată a avut de câștigat în ceea ce privește informațiile de actualitate.

În timpul celor doi ani petrecuți alături de oamenii minunați din National College Debate Club, am căpătat o experiență vastă prin participarea activă la numeroase competiții precum „Mega Dezbatere”, „DAMO” și „Tandem Debate Weekend”, la ultima dintre cele menționate reușind să obțin premiul al doilea, alături de colegii mei Robert Ghețiu și Thea Chirica. Prin intermediul concursurilor am format o mulțime de prietenii de durată, pentru care sunt recunoscător.

Astfel, experiența mea în cadrul National College Debate Club a fost o oportunitate de a mă dezvolta pe plan personal și cultural, o șansă de a lega noi prietenii și de a descoperi cea mai mare pasiune a mea.


Matei Ciobanu, clasa a X-a A

 

„...În timpul dezbaterii am fost surprins să văd câte idei noi, la care eu nu mă gândisem, reieșeau după fiecare discurs...”


Am ajuns întâmplător să particip la primele meciuri de dezbateri. Am citit regulile de bază ale formatului, dar nu aveam nicio așteptare, mai ales că nu sunt un vorbitor “natural” (știți, acele persoane care par să nu aibă emoții când vorbesc și găsesc mereu cele mai bune replici în cele mai bune momente). Am primit moțiunea “Acest Parlament susține (un mod de a spune, se propune ideea ce trebuie aprobată sau respinsă - proces ce are loc în toate parlamentele lumii) înlocuirea bacalaureatului cu examinări anuale la finalul fiecărei clase”. Ok, interesant, îmi fac niște notițe și văd ce va ieși. În timpul dezbaterii am fost surprins să văd câte idei noi, la care eu nu mă gândisem, reieșeau după fiecare discurs. A fost intimidant, dar în același timp, când a venit rândul meu (am fost ultimul vorbitor), m-am simțit provocat să îmi susțin și eu ideile. Vorbind, am realizat că mă aflu într-o situație în care ceilalți au tot interesul să mă asculte. La final, tot ce îmi doream era să mai expun o idee, să mai văd ce răspuns îmi oferă adversarii și ce idei mai pot fi găsite: îmi doream să mai dezbat. Și cu ajutorul antrenorilor clubului de dezbateri, în frunte cu doamna profesoară Mihaela Țurcănașu, exact aceasta am și făcut. Am reușit să particip la activitățile clubului, respectiv la competiții, unde am cunoscut și concurat cu oameni de la care am avut ce învăța și m-am și distrat făcând-o... Da, este posibil să înveţi și să te distrezi în acelaşi timp, nu este doar un mit.

Însă, pe lângă club, un alt lucru s-a mai întâmplat. Colegii mei au ales pentru clasa a XI-a opționalul de dezbateri. A părut surprinzător pentru multă lume din exterior: “Ce faceți voi la mate-info cu dezbateri, asta este pentru cei de la filo”. Mie mi s-a părut o consecință logică a unor fapte cu care toți ne întâlnim: discuții în ore sau pauze, despre când să dăm teste, utilitatea unor activități sau noțiuni, toate acestea sunt dezbateri. Acest opțional a venit cu avantaje precum faptul că am putut alege moțiuni care să ne intereseze și afecteze direct:“Voluntariatul ar trebui să devină obligatoriu pentru elevi”, “Ar trebui mărit numărul orelor de sport”. Esențial este că fiecare a ajuns să își expună punctul de vedere și să primească atenția celorlalți. Toți am fost în poziția vorbitorului și nimeni nu este antrenat de la început pentru acestă experiență. A fost un exerciţiu foarte util, pregătindu-ne în vederea unui discurs public coerent şi bine argumentat.

„...În dezbateri toți participanții sunt câștigători!...”


Tudor Ungureanu, clasa a XII-a A

 

În concluzie, efectul a fost unul pozitiv, pe măsură ce dezbați, devii mult mai bun în a te face înțeles și a-i înțelege pe ceilalți, în plus înveți despre “lumea reală” - lucru observat atât la mine, cât și la toți cei care au trecut prin această experiență. La ce nu m-aș fi așteptat, iar mulți poate nu aud aceasta la început, este că procesul de evoluție în dezbateri este la fel de interesant ca și avantajele de la final. În dezbateri toți participanții sunt câștigători!. Încercați!


Prof. Mihaela Ţurcănaşu, coordonatorul clubului de dezbateri academice, Colegiul Naţional Dezbate


Sursele imaginilor:

Arhiva personală Mihaela Țurcănașu

242 views
bottom of page