top of page
  • Diana Vaman

O experiență pentru o viață



O tabără de vară. Un voluntariat. Niște prieteni și niște coordonatori care îți devin familie. Așa aș descrie una dintre cele mai frumoase experiențe din viața mea.

Voluntariatul nu este doar despre activitatea pe care o faci în sine, despre modul în care poți să ajuți societatea și să transformi ceea ce te înconjoară într-o lume mai bună, ci este și despre tine, despre dezvoltarea ta ca om într-o lume dinamică. Am avut oportunitatea în două veri, cea a anului 2021 și cea a anului 2022, să fac voluntariat ca animator socio-educativ în tabăra de vară „Aventura pe uliță” de la Câmpulung Moldovenesc. A fost o experiență unică, în care am învățat ce înseamnă să trăiești împreună cu mai mulți oameni, cum doar ei sunt acolo să îți asculte problemele și să îți dea sfaturi. Dacă cineva mi-ar fi spus, acum câțiva ani, că niște oameni în mai puțin de trei luni ți-ar putea deveni familie, nu l-aș fi crezut, însă acest lucru l-am învățat în aceste două veri. Aceasta experiență presupune renunțarea, pentru o vară, la vechiul tău stil de viață și îmbrățișarea necunoscutului, a unei alte vieți ce nu se asemănă cu nimic din trecut. Este o transpunere într-o altă lume, într-o lume paralelă, ce pare să fie un vis, un vis construit de inima ta.




Intrând pe meleagurile Bucovinei, acestea se deschid cu imaginea unei locații superbe, în apropierea munților. Pentru a păstra complet tradițiile zonei, în prima zi, la coborârea din autocar, copiilor li se oferă o bucățică de pâine cu sare, specific zonei. După cazarea în camere și cina, încep activitățile care aduc un zâmbet pe buzele copiilor. În fiecare seară există o serie de activități de la ora 20 la ora 22. Fie că sunt activități sportive, cum ar fi fotbal, baschet, volei, badminton sau tenis de masă, fie că își doresc să se distreze la discotecă sau în parcul de joacă, copiii au la dispoziție două ore pline de veselie și joacă. Stingerea este la ora 23, momentul în care trebuie să fie liniște, deoarece energia este un element esențial, căci programul de dimineață începe în fiecare zi la ora 8, cu înviorarea pe ritm de dans. Datorită celor trei dansuri, dimineața se transformă în una mai frumoasă și ne pregătește pentru o nouă zi plină.


Pentru că nu se poate ca acești copii să ajungă în Bucovina și să nu construiască o punte cu trecutul, există patru ateliere ce prezintă câte un obicei vital în această zonă. Plimbându-se printre tradiții, vor descoperi două dintre cele patru ateliere. Atelierul de pictură prezintă arta tradițională și dă posibilitatea celor mici să încondeieze un ou și să picteze pe lemn o icoană, în timp ce la atelierul de împâslit descoperă procesul de obținere a pâslei și compun o poșetuță din aceasta, dar totodată sunt introduși și în arta cusutului, făcând un semn de carte pe etamină. Toate creațiile lor vor fi prezentate într-o expoziție în ultima zi completă de tabără, când se organizează și „Adunarea poporului”, un spectacol ce dă viață tuturor orelor de muncă din cadrul atelierelor. Cel mai important rol în cadrul acestei petreceri românești îl au celelalte două ateliere, cel de dans și cel de muzică. Fascinați de melodiile populare și intrând în pași de dans, micii iscusiți prezintă cu mândrie fie cele două dansuri, fie cele trei cântece învățate. La finalul spectacolului există unul dintre cele mai așteptate momente, focul de tabără ce construiește o adevărată conexiune. Glasul chitarelor răsună și cântecele specifice se aud pe întreaga uliță.

Mereu am fost pasionată de geografie, astfel că mi-am dorit din toată inima să le pot prezenta copiilor frumusețea locurilor ce îi înconjoară. În calitate de titular de excursii, am avut responsabilitatea de a organiza și de a mă asigura de buna funcționare a acestora, dar totodată și de a-i introduce pe copilași în istoria locurilor prin intermediul legendelor fascinante ale acestora. Aproape în fiecare zi există câte un prilej de a le arăta ce îi înconjoară prin intermediul excursiilor și al drumețiilor. Acestea pot să fie atât de o zi – excursia pe colinele Sucevei ce le arată istoria poporului român sau excursia ce îi apropie de rădăcinile noastre religioase, la Putna, cât și de jumătate de zi – drumețiile la Lacul Iezer, lac în inima munților sau pe Muntele Rarău, simbol al zonei ce farmecă prin frumusețe. Plecând pe șinele înguste ale mocăniței, copiii au ocazia să descopere un mod de transport aproape uitat, în cadrul excursiei de la Moldovița.




Am învățat, de-a lungul acestor veri, că fericirea vine din cele mai neașteptate lucruri și că doar prin intermediul asumării riscurilor poți deveni cea mai bună versiune a ta. Prin intermediul voluntariatului, am reușit să experimentez cum uneori, pentru a vedea ce se întâmplă în această lume și adevărata ei frumusețe, trebuie să te desprinzi de ea, să fii copil pentru o zi... sau poate pentru mai mult, să trăiești la fel ca ei. Pentru mine, să îmi petrec vara printre copii nu a fost ceva greu, căci aceștia au talentul de a mă surprinde în fiecare zi, de a-mi arăta cum fiecare activitate care există poate avea ceva special, deși pare banală. Să fiu din nou copil pentru a putea să fiu în același timp cel mai bun prieten al acestora nu m-a făcut copil, ci a fost modul în care am reușit să mă maturizez cel mai mult.


Aș putea spune că există două perspective prin intermediul cărora se poate privi această experiență, cea de copil, cea superficială, și cea de persoană matură. Pe lângă frumusețea atmosferei și sentimentul de întoarcere la cea mai pură versiune a ta, la redescoperirea copilului din tine, există și multe responsabilități, căci tu trebuie să știi cum să organizezi programul pe care îl ai de realizat, astfel încât la finalul zilei să existe zâmbete pe chipurile tuturor. Dar cred că, dacă faci un lucru care îți place, niciodată nu va fi greu să-l faci, indiferent de obstacolele pe care le ai de depășit.


Unul dintre cele mai frumoase lucruri, în opinia mea, în această experiență este conexiunea pe care o realizezi cu ceilalți oameni din jurul tău, cu echipa ta ce într-un timp foarte scurt devine mai mult decât o echipă. Oamenii ce te înconjoară sunt cei care te fac să ai zâmbetul pe buze indiferent de zi și indiferent de ce s-a întâmplat. Am înțeles cât de important este lucrul în echipă și că fără acesta nimic nu poate fi realizat. Am înțeles că fiecare persoană este diferită și că greșelile noastre nu trebuie să fie văzute ca niște greșeli, ci ca niște oportunități din care pot să învăț. Timp de o vară, oamenii ce m-au înconjurat au reprezentat familia mea, cea care are grijă de mine, dar totodată cea în care toți avem obiective comune – să construim o vară de neuitat. Înainte de a reprezenta o echipă, suntem toți prieteni, împărțim același suflet în mai multe corpuri. Dacă ai nevoie vreodată de ajutor, știi că există cineva care te va ajuta și care te va învăța, ai sentimentul că în această călătorie nu ești singur.

În aceste două veri mi-am făcut niște amintiri de neuitat, niște amintiri pe care le voi purta cu mine mereu, căci practic reprezintă perioada mea de maturizare. Este frumos să vezi cum reușești să evoluezi prin muncă, însă aceasta, combinată cu joaca, cu prietenii care sunt mereu acolo pentru tine, devine ceva ce nu mai pare muncă, este un joc de-a viața ce te învață cum să trăiești frumos și sincer.


Nu am fost niciodată cea mai extrovertită persoană, neavând curajul mereu să vorbesc în fața unui public, însă în cadrul taberei am fost nevoită constant să fac acest lucru. La început mi s-a părut greu, însă într-o scurtă perioadă de timp acest lucru a devenit din ce în ce mai natural, din ce în ce mai ușor. Am învățat ca nimic nu este imposibil și că orice ne dorim să atingem necesită o anumită muncă. Am reușit să mă dezvolt ca persoană, să îmi creez niște orizonturi și idei pe care probabil mă voi baza întreaga mea viață și am descoperit că orice este realizabil printr-un singur zâmbet.

Nu pot spune că această experiență este una perfectă, căci ca în orice activitate există atât părți bune, cât și părți pe care poate le-am schimba, mereu va exista un obstacol, însă după fiecare an, după fiecare final de ultimă serie de tabără, am sentimentul că o parte a sufletului meu nu va fi completă fără tot ceea ce făceam până acum, că până vara viitoare voi simți un gol în ceea ce înseamnă propria mea persoană. Simt că voi avea nevoie în fiecare zi să văd de dimineață zâmbetele copiilor și să ascult diverse experiențe despre marile lor realizări pe care le povestesc cu multă dragoste, de parcă ar mai retrăi acea experiență.


Cu o experiență de 15 ani în domeniul taberelor, asociația „Aventura în natură” formează un vis verde, un vis ce crede că tradițiile încă există și determinarea împreună cu voia bună formează cea mai frumoasă echipă. Taberele au reprezentat un vis de a crea ceva frumos, de a crea legături între oameni și copii, de a transforma cotidianul în tradițional și a prezenta locuri mai puțin cunoscute ce au capacitatea de a umple sufletul de emoție.

Cred că oricine poate să devină un „verzișor”, iar acest lucru nu este greu. Înscrierea se face la finalul iernii, iar în vacanța de primăvară există preselecțiile. Prin participarea în două cantonamente în care fiecare își prezintă calitățile și de ce crede că este potrivit să construiască niște amintiri de neuitat, coordonatorii taberelor își formează echipa. Există numeroase probe, astfel că fiecare se poate regăsi în câteva: de la probe sportive, la probe de dans și muzică, la probe de pictură și de imaginație. În opinia mea, cea mai importantă este atitudinea susținută de dorința de a face altceva, de a schimba ceva în această lume, de aduce un plus de frumusețe în viața unor copii, dar și în propria viață. Nu în ultimul rând, cea mai importantă este fericirea venită din dragostea pentru ceea ce faci.


Diana Vaman, clasa a XI-a C


Tabere și excursii:

Tabără Bucovina:



54 views
bottom of page