top of page
  • Matei Pleșcan

Câte un zâmbet pentru 236 de copii – Proiectul național de voluntariat „O facem”

Undeva la începutul lui noiembrie, am primit un mesaj: ,,Bună, ai vrea să te implici într-un proiect național care își propune să ajute de Crăciun copii defavorizați?”. Răspunsul meu a venit imediat, știam deja că vreau să fac asta. Nu aveam multă experiență, dar mi-am propus să încerc să învăț ceva nou și să ofer ajutor cuiva care acum, mai mult ca niciodată, în plină pandemie, are nevoie de el.

Imediat după intrarea în proiectul O facem, am căutat persoane din alte orașe dornice să implementeze inițiativa la nivel local, reușind să o răspândesc în mai multe zone ale României. Am început să caut voluntari și să contactez organizații pentru a forma o echipă cu ajutorul căreia să ating scopul proiectului: 100 de copii defavorizați cărora să le oferim cadouri de Crăciun. Inițial, pe la mijlocul lui noiembrie, am strâns 15 voluntari cu care am realizat un plan de acțiune. Cum era și de așteptat, acesta era incomplet, însă am reușit să începem munca propriu-zisă pentru proiect.

Încet-încet, s-au alăturat proiectului mai mulți liceeni și am început colaborări cu mai multe organizații de voluntariat și companii, care și-au arătat intenția de a ne sprijini. Astfel, echipa finală a numărat peste 60 de voluntari din 8 licee ieșene, ceea ce a determinat nevoia de a mări echipa de conducere, alegând un coleg de clasă, Rareș Rosin, să coordoneze campania în colaborare cu mine. Împreună, am stabilit cum să strângem donații și să le distribuim copiilor. Am decis că vom crea mai multe „pick-up points”, unde oamenii să lase donațiile, iar noi să le colectăm și să le transportăm la depozit pentru a fi sortate și împachetate. Totuși, când am deschis primul astfel de punct, la Bistro „La Noi”, nu aveam încă un loc în care să ducem donațiile, iar planul a fost adaptat din mers.

Prezența pe social media a fost esențială, căci astfel am putut să transmitem acest apel la acțiune cât mai multor oameni, ceea ce s-a văzut în creșterea rapidă a urmăritorilor pe pagina de Instagram și în vizualizările postărilor pe Facebook, care au atins opt mii de persoane. Datorită mesajelor prin care eram rugați să oferim mai mult timp pentru aducerea donațiilor, am decis să decalăm programul cu o săptămână, aceasta fiind o decizie prin care ne-am asumat un risc foarte mare, având în vedere faptul că era neclar dacă, în perioada de după alegeri, vom intra din nou în carantină.

În momentul în care am strâns toate donațiile, am putut să le sortăm și reîmpachetăm la Hotel Majestic, proces ce a durat aproximativ o săptămână. Am făcut cadouri pentru 236 de copii din comuna Golăiești, în funcție de vârstă și gen, pe care le-am transportat cu ajutorul voluntarilor asociației Civica, ei fiind cei care și-au pus la dispoziție mașinile personale pentru ca pachetele să ajungă la copii.

Ultima zi a fost, parcă, cea mai grea dintre toate și a părut că am muncit mai mult atunci decât munciserăm toată luna de dinainte. Acțiunea lua sfârșit pe 12 decembrie, când am încărcat donațiile în mașini și le-am dus copiilor. Cum s-a întâmplat pe tot parcursul campaniei, au apărut probleme de toate felurile și în acea zi, dar zâmbetele copiilor care ne vedeau că le-am adus fructe, haine, rechizite, jucării, cărți au atenuat orice sentiment negativ. După șase ore de cărat, organizat, drumuri lungi, conversații grăbite la telefon, am mers cu o parte din echipă la o cafenea și discutând despre proiect, ne simțeam bine, parcă nu ne venea să credem că am reușit. Am oferit cadouri și câte un zâmbet pentru 236 de copii!


Matei Pleșcan, clasa a XI-a A


Sursele imaginilor:

Arhiva personală Matei Pleșcan

31 views
bottom of page